donderdag 11 januari 2018

Nieuwe rubriek: Snailmail!

Lieve allemaal,

Een nieuw jaar, een nieuwe hobby dus tijd voor een nieuwe rubriek: Snailmail! Sommige van jullie zullen deze term al kennen, voor anderen zal het compleet nieuw zijn. Daarom zal ik in dit blogje uitleggen wat Snailmail is, hoe ik hier op kom en zal ik jullie vertellen hoe ik deze rubriek in wil gaan vullen.

Laten we beginnen bij het begin: wat is snailmail eigenlijk? Letterlijk vertaald betekent snailmail: slakkenpost. Dit is gebaseerd op het feit dat echte post door de brievenbus een aantal dagen nodig heeft om van adres A naar adres B te gaan. Het gaat hier dus om echte post: kaartjes, brieven, eigenlijk alles wat je maar in een envelop kan stoppen en op kan sturen!

Hoe leuk is dat! Echte post, echt op je deurmat krijgen! Ik ben er echt dol op! Iedere verjaardag weer verheug ik me op al die verjaardagskaarten met een handgeschreven boodschap! Ja écht, ik krijg nog echte kaarten door de brievenbus voor mijn verjaardag, juist omdat mensen weten dat ik dit zo leuk vind! Ik vind het ook enorm leuk om kaarten naar mensen toe te sturen: zomaar, met een verjaardag, als mensen samen gaan wonen of als mensen gaan trouwen! Super leuk!

Ik doe al jaren aan postcrossing. Dit is een website waar je je op inschrijft, een pagina over jezelf aanmaakt en je adres op invult. Je kunt dan op een  gegeven moment op een knop drukken en dan krijg je willekeurig een adres ergens op de wereld van iemand die zich ook heeft ingeschreven op de website. Je krijgt dan het adres van deze persoon en de persoonlijke pagina te zien. Hierop kun je dan zien wat iemand zijn hobby's zijn, welk land iemand woont en wat voor kaarten hij/zij leuk zou vinden om te ontvangen. Deze persoon weet niet dat jij zijn adres hebt! Vervolgens ga je een ansichtkaartje uitzoeken en deze naar de persoon toesturen. Op de ansichtkaart zet je een registratienummer. Als de persoon het kaartje heeft ontvangen, registreert hij de kaart en krijgt hij jouw profiel te zien en weet hij dus wie het kaartje heeft gestuurd. Op dat moment wordt jouw adres vrijgegeven en ergens op de wereld gaat iemand jou nu een kaartje sturen!
Ik doe postcrossing echt met heel veel plezier en ik heb hier zelfs een penvriendin uit Duitsland aan over gehouden!
Toch miste ik het meer persoonlijke contact met iemand. Je leert iemand niet echt kennen: je stuurt iemand eenmalig een kaartje en dat is het dan. Het lijkt mij al jaren leuk om een penvriendin te hebben, hier in Nederland, maar hoe kom je daaraan? Al die tijd heb ik er niets mee gedaan, ik had gewoon het lef niet om een oproepje te plaatsten.

Totdat ik lid werd van een bullet journal facebook. Er was daar een meisje die een oproepje deed omdat ze graag met andere meiden/vrouwen in contact wilde komen. Op die facebook heeft iedereen dezelfde hobby: bullet journaling dus het leek haar leuk om te schrijven. Dus ze deed daar een oproepje. Het leek me een gezellige meid, maar ze was een stuk jonger en we hadden weinig overeenkomsten qua hobby. Lastig, lastig.. Na een aantal dagen keek ik nog een keer naar het oproepje en zag dat andere meiden hadden gereageerd met een eigen oproepje!! Dat vond ik wel een heel leuk idee, maar toch durfde ik niet helemaal: straks klikt het niet, straks reageert er niemand of wat als ik er geen tijd voor heb. Uiteindelijk heb ik toch een oproepje geplaatst en (zo populair als ik was haha) kreeg ik 1 persoonlijk berichtje terug: van Claudia.
We hadden een hoop overeenkomsten wat betreft werk en hobby's en het was voor haar ook de eerste keer! We voegde elkaar toe op facebook om iets meer over elkaar te weten te komen en zouden verder vooral al schrijvend kijken waar het schip strandde!

Dit speelde zich allemaal af begin december. Zij heeft mij al een brief geschreven en vandaag heb ik mijn eerste brief naar haar gepost! In deze rubriek wil ik jullie meenemen in dit spannende avontuur! Ik zal (zoals ik er nu tegenaan kijk) weinig inhoudelijks schrijven over het contact tussen Claudia en mij. Simpelweg omdat dit ook een beetje privé is en Claudia weet überhaupt niet dat ik een blog heb! Dus misschien wilt ze het wel helemaal niet! Wel zal ik jullie laten zien hoe ik mijn snailmail maak! Ik kan dus niet beloven hoe vaak ik hierover zal schrijven want ik weet niet hoe frequent Claudia en ik zullen schrijven! Kortom: jullie gaan het zien! Ik hoop dat ik jullie hiermee kan inspireren om ook te gaan snailmailen!

Aangezien ik mijn brief afgelopen weekend op de post heb gedaan, zal ik over een week ongeveer een blog posten over de snailmail die ik heb gemaakt! Misschien heeft Claudia namelijk al uitgevonden dat ik een blog heb en dan ziet ze haar snailmail al terwijl ze deze nog helemaal niet heeft ontvangen! Dat zou niet zo leuk zijn haha!

Keep you posted!

Veel liefs,
Lisanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten