zaterdag 3 maart 2018

Tomte #1

Lieve allemaal,

Na alle berichtjes over snailmail en kaartjes, weer even een blogje over haken. Ook dat doe ik nog enorm graag!! Ik doe het wel iets minder als voorheen, maar ik heb ondertussen zoveel hobby's en nog even veel tijd als anders, waardoor ik af en toe keuzes moet maken! Maar goed dat maakt het er absoluut niet minder leuk om!

Op het moment ben ik druk bezig om een Tomte te haken. Nu zal je je misschien afvragen: een Tomte, nog nooit van gehoord? Geen stress, ik ook niet hoor! Tot vorig jaar toen ik samen met mijn vriend een reis naar Lapland maakte. 
Een officiële Tomte is een klein, oud mannetje met een witte baard, grijze kleren en een rode muts. Volgens het Scandinavisch volksgeloof woont er op ieder erf een Tomte. Deze waken over de grond, de boerderij, de landerijen en hun bewoners. Daarnaast zorgt een Tomte ook voor de verzorging van het vee en slaan zij alarm wanneer er gevaar dreigt. 
Een keer per jaar ontvangen de Tomtes hun loon: een kom met pap tijdens kerstnacht. Als er geen boterklontje in zit dan voorspelt dit onheil.

Op onze reis vond ik deze kabouters al zo enorm schattig. Je had ze in alle soorten en maten, echter waren ze wel aan de prijs. Nu zag ik afgelopen november dat Echtstudio.nl een haakpakket en patroon verkocht van een Tomte! Hoe leuk was dat! Ik heb hem toen direct bestelt en ben aan de slag gegaan!



Je bent met het haken van het lijfje. Het heeft wel een beetje een gekke vorm zo en ik kon mij niet goed voorstellen hoe dit een Tomte moest worden, maar oké vol goede moed gingen we verder met haken!


Het volgende onderdeel waren de voetjes. Een heel ander gezicht zo al hè!


Zo heerlijk vind ik dat: lekker op de bank haken terwijl het druilerig weer was (dat was het die dag), lekker onder een kleedje, een kopje thee en uitzicht op een mooie bos tulpen! Ik ben hier bezig met de tuniek van de Tomte!


Tadaaa de tuniek van de Tomte is af!! Het wordt langzaam maar zeker al echt een mannetje zo hé!! 

Terwijl ik dit schrijf heb ik de baard al gemaakt en in model geknipt en ben ik bezig met de laatste toeren van de muts! Ook de neus is al af dus hij loopt langzaam naar zijn einde toe!

De winter is dan wel al bijna voorbij, maar ach deze kabouter is zo lief dat we hem niet half afgemaakt kunnen laten liggen! Ik hoop jullie snel het eindresultaat te kunnen laten zien!!

Veel liefs,
Lisanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten