woensdag 11 mei 2016

Dapper Dinsdag: Stichting Dapper kind

* Eigenlijk had dit blogje gisteren online moeten komen, maar op de een of andere manier heeft m'n blog hem niet online kunnen zetten.. Vandaar dat hij een dagje verlaat is!*

Lieve allemaal,

Twee weken geleden was het zover: eindelijk kon ik vertellen dat ik in samenwerking met Stichting Dapper kind zonnetjes ben gaan haken! Ik vind dit nog steeds ongelooflijk leuk en kan nog niet helemaal bevatten dat er straks vrijwilligers "mijn" zonnetjes gaan haken en dat deze zonnetjes dan terecht komen bij een heleboel lieve, maar zieke kinderen! Ongelooflijk gewoon!!

Maar voordat ik meer kan updaten over de zonnetjes en hoe alles verloopt, lijkt het me handig om eerst een te vertellen wat Stichting Dapper Kind is, waar ze voor staan en hoe de Stichting is ontstaan. Kortom: ik ga jullie vandaag voorstellen aan de Stichting!!

Zoals jullie gemerkt zullen hebben, ben ik enorm enthousiast over Stichting Dapper Kind!! Alleen de reden hoe de Stichting is ontstaan is in eerste instantie minder vrolijk. Mijn nicht (Leonie) en neef (Vincent) kregen op 23 april 2012 een prachtige zoon Levi, hun eerste kindje. Helaas bleek als snel dat hij een bloedvatentumor (kaposiform hemangioendothelioom) te hebben in zijn hals en nek met daarin het Kasabach-Merritt fenomeen. Kort gezegd komt het erop neer dat Levi een gevaarlijke geboortevlek had: een zeer zeldzame, goedaardige vaattumor. Het is dus geen kanker en omdat het goedaardig is, zal het zich ook niet verspreiden in het lichaam. Levi kreeg medicatie, maar een bijwerking van een van de medicijnen zorgde ervoor dat zijn longetjes kapot gingen. "Na een heftig gevecht van 5,5 maand waarvan 23 dagen ECMO heeft hij de strijd gewonnen, maar wij verloren" aldus Leonie op de site van het Dapperdagboek.

Leonie en Vincent hebben dus veel tijd doorgebracht in het ziekenhuis en zagen dat er heel erg veel voor de kinderen werd gedaan. Ieder ziekenhuis en iedere afdeling heeft wel iets: een schriftje of een cadeautje of een kraal. Dit heeft Leonie aan het denken gezet: ze vond dit enorm tof dat dit gedaan werd voor de kinderen, maar het waren allemaal losse op zichzelf staande dingen: het werd niet een verhaal. Hierdoor bedacht Leonie het DapperDagboek met DapperPlakkers. Dit is een map waarin kinderen kunnen tekenen, schrijven, foto's plakken en DapperPlakkers kunnen plakken over hun proces in het ziekenhuis. De DapperPlakkers zijn vierkante, kleurrijke stickers die voor iedere (ziekenhuis)situatie een sticker heeft. Op dit moment zijn er maar liefst 64 verschillende Plakkers!! Op deze manier hoopt ze dat de kinderen een beetje grip krijgen op hun situatie en het maakt het ook makkelijker om te vertellen wat er met ze is gebeurt. Het kan helaas zo zijn dat een kindje niet kan genezen en komt te overlijden. In dit geval is het DapperDagboek een mooie herinnering voor de familie en vrienden van het kindje.

Om het DapperDagboek en de DapperPlakkers wat meer te laten zien hebben ik dit filmpje voor jullie:




Maar Stichting Dapper Kind heeft meer!! Het DapperDagboek is echt bedoeld voor kindjes die voor langere tijd in het ziekenhuis zijn. Maar voor de kindjes die korter in het ziekenhuis zijn, is er een speciaal DapperDiploma. Het DapperDiploma heeft plaats voor 10 DapperPlakkers en zit in een mooi mapje waar eventueel ook nog kaarten of foto's bij bewaard kunnen worden!

Op dit moment zijn er al 15 ziekenhuizen die met het DapperDagboek werken en de Stichting is nog druk bezig om meer ziekenhuizen enthousiast te krijgen!! Geweldig toch!!?

Wil je nog meer weten over de Stichting? Neem dan vooral even een kijkje op de site:http://www.dapperdagboek.nl/Home/ of wordt lid van de facebook: https://www.facebook.com/StichtingDapperKind/?fref=ts.

Bedankt weer voor het lezen van dit blogje, ik ben uiteraard enorm benieuwd wat jullie ervan vonden. Dit dit vooral weten via de comments!!
Volgende week zal ik jullie weer iets vertellen over het proces: ik kreeg namelijk gisteren een enorm leuk pakketje binnen!!! Spannend!! Tot volgende week!


Liefs,
Lisanne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten